- Деталі
- Категорія: Новини
Визнання результатів попереднього навчання – один із пріоритетів сучасної системи вищої освіти Європейського Союзу
(участь працівників Національного лісотехнічного університету України у міжнародному тренінгу в Кракові)
Тренінг відбувався з 02 по 06 вересня 2024 року в рамках міжнародного грантового проєкту програми Еразмус+ «Підтримка визнання кваліфікацій для українських університетів» (QUARSU) на базі кампусу факультету хімії Ягеллонського університету (Краків, Польща).
Тренінг є одним із завершальних спільних міжнародних заходів проєкту перед його закінченням. Проєкт передбачає посилення ролі сектору вищої освіти у суспільстві шляхом підтримки розвитку системи визнання кваліфікацій в Україні, а також інтеграцію української вищої освіти у європейський простір в умовах кризи (пандемія, війна). Логіка проєкту є наступною: підвищення якості вищої освіти сьогодні є імперативом і тому принцип «освіта впродовж життя» у цьому сенсі є необхідною і комплексною методологією, яка включає також різноманітні (у багатьох освітніх інституціях та поза її межами) можливості для отримання формальної, неформальної і неформальної освіти, що необхідно визнавати з метою продовження навчання і отримання відповідного диплому.
Цілі проєкту полягають у розробленні та випробуванні методології визнання, сумісної з Національною рамкою кваліфікацій та глобальними трендами у системі визнання попереднього навчання (RPL); розвитку людських ресурсів (кадрів) для визнання, зважаючи на зростаючі потреби у суспільстві, а також створенні української мережі RPL, яка передбачає зв'язок з європейською мережею.
Результатами проєкту вже стали рекомендації щодо визнання неформальної та інформальної освіти у системі вищої освіти в Україні, зокрема було прийнято відповідні положення в університеті. Одним з ключових результатів проєкту є платформа для підтримки визнання в Україні, яка зараз перебуває у процесі розробки.
Команду НЛТУ України представили завідувач кафедри технології меблів та виробів з деревини, професор Орест КІЙКО, завідувач кафедри технологій захисту навколишнього середовища і деревини та безпеки життєдіяльності, професор Богдан КШИВЕЦЬКИЙ, начальник міжнародного відділу Галина ЛЕСЮК, керівник сектору роботи з іноземними студентами Соломія САЛАБАЙ, фахівець відділу організаційно-технічного забезпечення ННІ деревообробних технологій і дизайну Вероніка КІЙКО.
У тренінгу також взяли участь представники інших українських університетів та інституцій, що входять до консорціуму проєкту, а саме: Національний університет «Одеська морська академія», Херсонський національний технічний університет, Сумський державний університет, Маріупольський державний університет та Федерація роботодавців України.
Програма навчального візиту була досить насиченою та передбачала робочі зустрічі, обговорення заключних етапів і заслуховування презентацій європейських колег. Тренінг розпочався з вітального слова декана факультету хімії Ягеллонського університету, доктора філософії Пьотра ПЕТРЖИКА, який коротко розповів про факультет хімії та його основні напрями роботи, а також побажав вдалого завершення проєкту. Варто зазначити, що початок викладання хімії у Ягеллонському університеті можна віднести до 1782 року, коли Ян Яскевич започаткував серію лекцій у Collegium Physicum. Проте сам хімічний факультет виник у 1981 році та пропонує два напрямки спеціалізації: хімія та охорона навколишнього середовища (бакалавр, магістр та заочне навчання).
Опісля координатор проєкту, проф. Марек ФРАНКОВИЧ надав коротку характеристику поточному стану проєкту, окреслив особливості RPL у європейській системі вищої освіти, важливість обізнаності суспільства про RPL, підходи до його впровадження тощо.
Під час тренінгу учасники мали змогу ознайомитися з процесом та особливостями визнання результатів попереднього навчання у європейській системі вищої освіти та перейняти досвід партнерів проєкту з Естонії, Польщі, Ірландії та Португалії.
Про досвід Естонії у впровадженні визнання попереднього навчання доповідали експерт Естонського національного агентства з кваліфікацій Олав ААРНА та ректор Таллінського університету прикладних наук (TTK UAS) Енно ЛЕНД.
Наступного дня відбулася зустріч з польськими колегами з Ягеллонського університету Александрою ЛІС та представниками Варшавської школи економіки Ізабелою БУКОВИЧ та Катаржиною ТРАВІНСКОЮ-КОНАДОР, які ознайомили учасників тренінгу з особливостями впровадження визнання попереднього навчання у вищих навчальних закладах Польщі, обмінялися досвідом в реалізації процедури визнання попереднього навчання. Українські колеги мали змогу на практиці визначити перешкоди до впровадження RPL у своїх навчальних закладах, окреслити позитивні сторони, що сприяють поширенню RPL, а також висловити свої пропозиції на майбутнє в рамках проєкту, на короткострокову та довгострокову перспективу.
Доктор Меріан МАККАРТІ, в.о. віце-президента з викладання та навчання в Національному університеті Ірландії у м. Корк (UCC) виступила з презентацією про особливості визнання попереднього навчання в Ірландії, розповівши детально про нормативно-правову базу RPL, процедуру визнання на національному та університетському рівнях, основні критерії оцінювання, вимоги до аплікантів та продемонструвала відеоматеріали та інтерв’ю експертів Національного університету Ірландії. Д-р МАККАРТІ також розповіла присутнім про сучасні підходи до викладання, зокрема викладання задля розуміння (Teaching for Understanding) та впровадження універсального дизайну для навчання (Universal Design for Learning - UDL), що розроблені для покращення та оптимізації викладання та навчання. UDL – це підхід до навчання, який відповідає потребам і здібностям усіх учнів і усуває непотрібні перешкоди в процесі навчання. Це означає розробку гнучкого навчального середовища, в якому інформація представлена кількома способами: студенти беруть участь у навчанні різними способами, а також їм надаються варіанти під час демонстрації свого навчання.
Представники Політехнічного інституту Коїмбра професор Руі КОСТА та експерт з визнання Карла КСАМБРЕ розповіли про практичний досвід Португалії у сфері визнання професійних кваліфікацій та результатів попереднього навчання, перешкоди та особливості впровадження.
Також у рамках тренінгу було проведено засідання інституційних координаторів, де обговорено формування фінального звіту проєкту, розроблення платформи визнання та рекомендацій до впровадження RPL в українських закладах вищої освіти.
Тренінг завершився заключною лекцією проф. Марека ФРАНКОВИЧА, який висловив свої думки щодо формування кінцевої звітної документації проєкту, планування наступного тренінгу, який відбудеться на базі Національного університету Ірландії у м. Корк, а також майбутніх можливостей співпраці між партнерами.
Перспективами подальшого співробітництва є:
- реформування у системі вищої освіти в Україні, підтримка на законодавчому рівні та впровадження практик ЄС;
- покращення української системи визнання попереднього навчання, особливо щодо визнання неформальної та інформальної освіти;
- реалізація цілей сталого розвитку;
- співпраця університетів з роботодавцями та промисловістю;
- діджиталізація вищої освіти в Україні.
Керівник сектору роботи з іноземними студентами
Соломія САЛАБАЙ
Начальник міжнародного відділу
Галина ЛЕСЮК
Завідувач кафедри технології меблів та виробів з деревини,
професор Орест КІЙКО