LTT 2 3

 

Продовжується робота над проєктом “Discovering a sustainable Mindset SysMind”, скорочено – SysMind (“Відкриваючи для себе мислення на засадах сталости») Програми ЄС Erasmus+.  Відповідно до завдань проєкту 15-17 листопада 2023 р. на базі Університету аграрної й довкільної педагогіки (скороч. – HAUP), м. Відень, Австрія,  відбувся другий навчальний семінар у межах курсу змішаного навчання LTT (Learning-Teaching-Training) під назвою «Diversity Management for a sustainable lifestyle – intercultural  competence: professional culture, interreligious(ness) and sustainability». Цільова авдиторія - викладачі університетів, коледжів, аспіранти, громадські активісти, представники інших установ і організацій, що займаються просвітницькою діяльністю в галузі охорони довкілля. На семінарі були представлені всі країни-партнери проєкту: Австрія, Іспанія, Латвія, Північна Македонія, Туреччина й Україна.

 

LTT2 17.11.2023 113

LTT 2 8

LTT2 17.11.2023 2

 

Участь у семінарі від України взяли працівники двох навчально-наукових інститутів (деревообробних технологій і дизайну; екологічної економіки і менеджменту) Національного лісотехнічного університету України (НЛТУ України) – партнера проєкту, Прикарпатського фахового коледжу лісового господарства та туризму, м. Болехів, Івано-Франківська обл., що входить до навчального комплексу «Лісотехнічна освіта», Українського католицького університету (УКУ) та ГО «Лісові ініціативи і суспільство». Обов’язковою умовою участі є тривала співпраця з НЛТУ України інституцій, що делегують учасників на ці заходи.  Нещодавно засвідчена письмово багаторічна співпраця нашого університету з УКУ уможливила участь у семінарі представника цього ЗВО. Це стало підґрунтям для поглиблення нових, ефективних підходів до підвищення кваліфікації викладачів, наставників, інтерпретаторів природи, консультантів з питань освіти для сталого розвитку з акцентом на духовний складник. Підписання угоди з УКУ є для нас знаковою подією – саме в його стінах на конференції з питань освіти для сталого розвитку свого часу відбулося знайомство з австрійськими колегами, що згодом переросло у співпрацю з НЛТУ України в межах проєкту SysMind Європейської Програми Erasmus+.

Перший день семінару проходив на базі HAUP, його було присвячено набуттю теоретичних знань і практичних навичок реалізації концепції  Outdoor-pedagogy (педагогіка на відкритому повітрі, «зелена» педагогіка). Разом із лектором, знаним фахівцем у галузі зеленої педагогіки та ідейним натхненником проєкту SysMind проф. Klaus Karpf учасники спільно намагалися дати відповіді на питання, чого нас може навчити природа і власний досвід? Як сформувати модель навчання задля конструктивного подолання економічних, екологічних і соціальних викликів («гарячих точок») в галузі сільського та лісового господарств, охорони природних ресурсів, стилю життя, способів виробництва і споживання у межах освітньої та консалтингової практики? Навчання відбувалось в інтерактивній формі і супроводжувалося руховою активністю. Успіху сприяла атмосфера взаємоповаги, що надавала наснаги працювати якомога активніше і творчо підходити до вирішення поставлених завдань.

Після завершення роботи в Університеті учасники побували на екскурсії на сміттєспалювальному заводі the Waste Burning Plant Spittelau, розташованому неподалік центральної частини Відня. Разом з іншими трьома підприємствами завод є частиною однієї з найбільших європейських компаній Energy Wien з централізованого теплопостачання. Компанія забезпечує теплом і гарячою водою третину всіх домогосподарств Відня і має найвищі стандарти охорони довкілля, зокрема одну з найсучасніших систем очищення димових газів у світі. Energy Wien ставить перед собою амбітну мету до 2040 р. забезпечити Відень кліматично нейтральним центральним опаленням, цілком відмовившись від використання природного газу (докладніше за посиланням: https://www.wienenergie.at/ueber-uns/unternehmen/energie-klimaschutz/energieerzeu gung/abfallverwertungsanlagen/).

Завод (нім. - Müllverbrennungsanlage Spittelau) переробляє/спалює 250 тис. т побутових і промислових відходів на рік. Щотижня з понеділка по п’ятницю сміттєзбиральні машини доставляють на завод близько тисячі тонн відходів. Тепло, отримане від їхнього спалювання, обігріває 60 тис. домівок жителів Відня. Окрім того, завод забезпечує електроенергією 50 тис. домогосподарств. Він розпочав діяльність у 1969 р. на основі концепції «Сміття як джерело енергії». На початку 1990-х років після реконструкції завод перетворився не лише на інноваційне довкільно ощадне, а й дружнє до громадян підприємство. Приступаючи до роботи над проєктом редизайну саме таку мету поставив перед собою австрійський митець Friedensreich Hundertwasser, відомий не лише як художник, але й як архітектор і палкий прихильник охорони довкілля. Завдяки творчому підходу й високій професійній майстерності автору вдалося спроектувати функціональну й привабливу архітектурну споруду, що здалеку привертає увагу вишуканими формами, яскравими барвами і багатою рослинністю.

Технологічний процес очищення димових газів на заводі близький до ідеального. Він охоплює декілька стадій: уловлювання твердих часток пилу/золи; виділення з димових газів важких металів і сірки. Стічні води, що при цьому утворюються, очищають, охолоджують і спускають у канал Дунаю; відпрацьовані гази очищають від діоксинів, перш ніж вони у вигляді водяної пари покинуть димар, нагадуючи легкі білосніжні хмаринки. Біоіндикатор якості водяної пари на виході: вона настільки чиста, що в гніздах під димарем щороку гніздяться соколині пари.

Другий робочий день проходив у містечку Purkersdorf неподалік Відня. Місцевий освітній центр Bildungszentrum Purkersdorf BZ/PUR люб’язно відкрив перед учасниками семінару двері, забезпечивши усім потрібним для продуктивної роботи. Було представлено концепцію міжнародної освітньої мережі PILGRIM, а також екологічні проєкти учнів і студентів членів згаданої мережі, виконані у співпраці з Центром освіти для сталого розвитку та духовности (ZentrumBildung für nachhaltige Entwicklung und Spiritualität), що діє на базі Kirchlichen Pädagogischen Hochschule Wien/Krems. Тематика проєктів широка й об’єднана спільним гаслом «Handeln und Dienen” («Діяти і служити»): Re-think (бачити світ як єдине ціле); Re-duse (відмовитись від надмірного споживання); Re-use (повторно використовувати все, що можна) та багато інших тем з охорони довкілля у поєднанні з етичним / духовним складником, напр., Re-form (надати життю глибини і наповненості). Друга частина семінару відбувалась на території місцевого біосферного заповідника, де було продемонстровано цікаві інтерактивні методи роботи з молоддю задля засвоєння найважливіших постулатів концепції сталого розвитку.

LTT 2 1

LTT 2 4

Третій день було присвячено аналізу взаємозв’язку духовности зі сталістю, ознайомленню із сучасними інтерпретаціями взаємин людини і природи в різних релігіях – християнстві, буддизмі, індуїзмі тощо. Учасники готували і представляли індивідуальні проєкти з проблем та шляхів досягнення Цілей сталого розвитку. Наприкінці семінару відбулося опитування з метою оцінки якості семінару. Зазначимо, що постійний контроль якості заходів є вагомим складником і запорукою належного виконання проєкту.

Вагоме представництво українських учасників на семінарі дало змогу знову привернути увагу присутніх до подій в Україні та наслідків російської інтервенції для соціуму і довкілля. Результатом стало те, що у більшості проєктів було наголошено на загрозах і ризиках російсько-української війни для світу (голод, забруднення довкілля, знищення культурного надбання, інфраструктури тощо). Глибше занурення іноземних колег у проблематику війни в Україні,  на наш погляд, - одне з найвагоміших досягнень участі української сторони в семінарі.

Семінару, який відбувався в очній формі з можливістю дистанційної участі, передував підготовчий етап в онлайн-форматі, під час якого учасникам було надано теоретичне підґрунтя для повноцінної роботи на семінарі. Загалом кожен курс змішаного навчання, викладання та навчання охоплює три етапи: очні семінари в різних країнах-партнерах (кожен тривалістю три дні), до- та після онлайн-сесії. Змішані курси навчання охоплюють сферу прикладних наук про життя (сільське та лісове господарство, садівництво, догляд за зеленими насадженнями, домашні господарства, продовольство), релігійну освіту й етику.

Успішному перебігу семінару ми завдячуємо бездоганній роботі організаторів, насамперед менеджеру проєкту Dr. Silke Schaumberger, яка зуміла сформувати збалансовану програму заходу, залучивши професійних лекторів, гармонійно поєднавши роботу в авдиторії з екскурсіями і спільним проведенням вільного часу в дружньому товаристві, об’єднавши представників різних країн і культур. 

 

Л. Максимів,
координатор проєкту від України