- Деталі
- Категорія: Новини
КОНЦЕПТУАЛЬНИЙ ПРОСТІР «ЧОРНОГО КВАДРАТА» ЮРІЯ ЯМАША
21 серпня 2024 р., в галереї «Євро Арт» (м. Рівне) відбулося відкриття персонального новаторського АРТпроєкту Юрія Ямаша – «ЧОРНИЙ КВАДРАТ». На виставці автор презентував 10 концептуальних інсталяцій, інспірованих на глибоко особистому, чуйному й водночас мотивованих рефлексіями на події, що відбуваються в українському суспільстві сьогодення, травмуючих відбитках жорстокої реальності спричиненою звірячим обличчям російсько-української війни, руйнуванням людських цінностей, моральним змізерненням.
Беручи за основу чорний чотирикутник – напряму почерпнутий з арсеналу супрематизму винайденого К. Малевичем у 1915 році Юрій Ямаш демонструє власний «Чорний квадрат». Проте його композиції не є прямим наслідуванням відомого сюжету майже столітньої давнини, вони уособлюють широкий діапазон грандіозних за задумом експериментальних сучасних арт-об’єктів ХХІ століття об’єднаних авторською концепцією. І як у Малевича, новації Ямаша концептуальні: він робить власні осучаснені висновки з розуміння художніх структур, які підказані об’ємними побудовами реального простору.
Як стверджував Малевич в 1915 році, супрематизм – не стиль живопису, це філософія світу і існування. Зараз можемо помітити разючу подібність між ідеями Малевича та поглядами Ямаша, який, як і творець супрематизму вважає образотворче мистецтво свого роду керівником та ініціатором певного масштабного перетворення дійсності, так би мовити інтелектуального «прориву».
Виставкова експозиція Ю. Ямаша філософська за змістом, емоційно стримана де митець вправно грає сенсами і тяжіє до образних метафор. АРТпроєкт «Чорний квадрат» віддзеркалює емоції автора – від інтелектуальних художніх ребусів («Domino gracias»; «Чорний квадрат Ямаша»; «Центричні думки чорного квадрату»), парадоксально-саркастичних («Z Чорний квадрат»; «Чорна бухгалтерія»; «Bleak out»), часом іронічних наповнень («А зараз до дошки піде…»; «Не біда що так багато Вовок») й таких, що з душі верне («Чорний Z 200 квадрат») – до клубка у горлі («Азовсталь»).
В серії інсталяцій створених на основі вертикальних площин Юрій Ямаш, як сценограф, зацікавлений у роботі з «матеріалом». У композиціях «Domino gracias», «Чорний квадрат Ямаша», «Чорна бухгалтерія», «Не біда що так багато Вовок» автор конструює особливу реальність, аби за допомогою ментальних моделей створити в просторі концептуальну інсталяцію.
Форма художніх ассамбляжів складається з двох основних моментів: матеріал і задум, завдяки якому матеріал концентрується в завершене ціле, що набуває художньої логіки та внутрішнього змісту. Так, наприклад в ассамбляжах «Z Чорний квадрат» та «Азовсталь» Юрій Ямаш прагне виявити усі приховані сили, весь потенціал різних матеріалів які пускає в хід митець: латунні шати до ікони Божої Матері у поєднанні з радянськими зірками та літерою «Z» замість лику Богородиці; чавунних дверцят до грубки виплавлених на Азовсталі з срібною монетою «Воїн Азовсталі». Зіткнення таких різних за змістом матеріалів в одному творі вивільняє конструктивну енергію та зводить кардинально різнорідні компоненти до об’єднання в єдиний метафоричний ансамбль. Тут йдеться про певну ланцюгову реакцію всередині тих змістів/матеріалів, які художник прагне поєднати, надаючи їм екзистенційних сенсів.
Ассамбляж «Азовсталь» – просто крик, що викликає озноб душі, потужний крик, який б’є глядача по психіці. Ключовою темою для створення арт об’єкта став символ українського супротиву – незламні, нескорені, воїни зі сталі «Азов». Важко уявити собі щось ненормальніше за війну яка стає побутом, повсякденністю яка захоплює людину в свою орбіту що заступає її істинне життя. Епіграфом до цієї композиції можуть слугувати рядки лицаря українського духу Юрія Руфа – «Ми лише дрова у вогні великої Ідеї» – меланхолійний підсумок, риторичний як кожне узагальнення.
Виставка концептуального мистецтва це завжди інтрига, це завжди цікаво і незвідано. Нові художні концепти окрім неминучих труднощів дають нові можливості для пошуку. Така художня і технологічна «незвіданість» виводить митця-експериментатора із зони комфорту, стереотипів у зону ризику, непередбачуваності, невизначеності. І, ризик отримати «неочікуваний результат» в експерименті завжди залишається, але саме з таким ризиком пов’язана справжня творчість – авторський проєкт Юрія Ямаша «Чорний квадрат» є твердженням цього.
Представлений АРТпроєкт Юрія Ямаша є не лише виставкою сучасного українського мистецтва з метафізичною глибиною але й стильний, новаторський, зі смаком сформований задум, що залучив на вернісаж багато глядачів. Людей різного покоління які прагнуть заглибитися в даний концептуальний проєкт. А сам автор постає як творче, продуктивне джерело ориґінального автентичного вираження сучасних реалій.
Урочисте відкриття мистецького АРТпроєкту «Чорний квадрат» відбулося за участі арт-менеджерки галереї «Євро-Арт» – Юлії Савуляк. Привітати Юрія Ямаша з відкриттям персональної виставки, а також одними з перших оцінити його творчість завітали друзі та колеги зі Львова – Ростислав Шмагало, Володимир Прусак, Інна Прокопчук, артистична еліта Рівне, серед них визнані мистці – Заслужений артист України, актор театру і кіно, військовослужбовець ЗСУ Дмитро Лінартович, В’ячеслав Бараш, Сергій Віткалов, Наталя Білявська, Дежа Брют та багато інших.
Виставка триватиме до 6 грудня 2024 р.
Інна Прокопчук,
кандидат мистецтвознавства,
доцент кафедри дизайну НЛТУ України.