- Деталі
- Категорія: Новини
Експериментальні дослідження у рамках програми ЕРАЗМУС+
Стажування у Технічному університеті м. Зволен (Словаччина) за програмою Євросоюзу Еразмус+ (напрям КА1) пройшли викладачі кафедри лісових машин навчально-наукового інституту інженерної механіки, автоматизації та комп’ютерно-інтегрованих технологій НЛТУ України.
Багаторічні теоретичні та експериментальні наукові дослідження, проваджувані науковцями кафедри лісових машин, зокрема завідувачем, доцентом Олегом Стиранівським, професором О. Мачугою, доценткою Н. Шевченко та старшим викладачем А. Щупаком, стосовно механічної системи “лісова машина – робочий орган – стовбурна деревина – рушії – ґрунтова поверхня руху” знайшли зацікавлення серед науковців та практиків лісової галузі країн центральної Європи. Результати таких досліджень неодноразово доповідались на міжнародних профільних науково-технічних конференціях в Україні і за її межами. Дослідження, спрямовані на мінімізацію деградаційних процесів в об’ємі ґрунту з утворенням та прогресом технологічної колії під час транспортування деревини, на сьогодні є дуже актуальними, тому для досягнення результату доцільним є міжінституційне виконання теоретико-експериментальних досліджень, які б дозволили інтегрувати теоретичні напрацювання, натурні і лабораторні дослідження, сучасний інструментарій та обладнання, цифрові технології тощо.
Технічний університет у Зволені (Technická univerzitа vo Zvolene) має унікальну спеціалізацію з акцентом на лісове господарство, екологію, взаємодію з навколишнім середовищем і з відповідною спрямованістю спеціальностей у технічній, природничо-науковій, природоохоронній та економічній сферах. Упродовж кількох мобільностей у Технічному університеті Зволена разом із викладачами та інженерами кафедри екологічних та лісових технологій факультету техніки вдалося узгодити план та провести експериментальні дослідження щодо впливу колісних рушіїв на довкілля. Наявність сучасного обладнання і вимірювальної апаратури дали змогу провести дослідження впливу різних чинників (навантаження, тип шини і тиск у ній, вологість та щільність ґрунту тощо) на глибину колії за різної кількості проїздів.
Під час цієї мобільності проведено експериментальні вимірювання з використанням стендового устатковання “грунтовий канал”. Цього року була протестована нова агролісотехнічна радіальна шина Alliance 280/70 R18 Agri Star II 470 з акцентом на моніторинг рівня пошкодження (ущільнення) лісових ґрунтів, а також з огляду на прохідність колісної техніки. Також були проведені унікальні дослідження впливу настилу з гілок (лісосічних решток) на інтенсивність утворення колії під час багаторазових проїздів колеса у ведучому режимі ґрунтовою поверхнею.
Оскільки первинне транспортування деревини досить часто відбувається в складних експлуатаційних умовах, то вдалося провести серію експериментів на перезволоженому ґрунті з різним навантаженням на пневматичну шину, зафіксувати умови за яких відбувається бокове випирання ґрунту, проковзування і буксування колісного рушія.
Треба зазначити, що кафедру лісових машин НЛТУ України та кафедру екологічних та лісових технологій факультету техніки Технічного університету у м. Зволен поєднуює довготривала співпраця, спільні дослідження, публікації, заявки на наукові ґранти, доповіді на наукових конференціях у Словаччині та Україні тощо. Також разом із словацькими колегами обговорюються проблеми, що стосуються навчальних програм бакалаврського і магістерського рівнів, форм навчання, залучення викладачів та студентів до науково-дослідних програм в обох університетах, можливості подальшого розвитку взаємних наукових контактів шляхом подання заявок на наукові ґранти та подальшу участь у програмі Erasmus+.
Програма Еразмус+ відкриває нові перспективи для НЛТУ України, і такі мобільності є важливим кроком до інтеграції у міжнародну освітню спільноту та розвитку наукових зв’язків на світовому рівні.
Підготували:
Шевченко Н. В., Стиранівський О. А., Мачуга О. С., Щупак А.Л.